Blog odCZAPY

Jak zacząć produkcję ubrań?

No comments

Coraz częściej osoby z kreatywną duszą zastanawiają się nad stworzeniem własnych marek odzieżowych, lecz nie zawsze mają doświadczenie w zakresie konstrukcji i szycia odzieży. Zdarza się, że produkcja ubrań to czynność podejmowana przez grafików tworzących oryginalne nadruki lub mamy na urlopach wychowawczych, które obserwacja pociech popycha do projektowania ubrań dla najmłodszych. Jakie kroki należy podjąć przed rozpoczęciem produkcji własnej linii ubrań? Poniżej znajdziecie krótki przewodnik z najważniejszymi zagadnieniami dla początkujących designerów.

Grupa docelowa

Żaden projekt nie ma szansy na powodzenie, jeśli nie określimy grupy jego odbiorców. Przed wypuszczeniem na rynek pierwszej kolekcji autorskich ubrań powinniśmy zdefiniować osoby, do których jest ona adresowana. Nie wystarczy powiedzieć, że są to tylko kobiety lub mężczyźni w pewnym wieku. Należy znaleźć punkty wspólne, które ich łączą – zainteresowania, wiek, pasje, wyznawane wartości, sytuacja życiowa lub materialna.  Dopiero określenie zespołu tych cech pozwoli nam stworzyć w głowie osobę, która może być zainteresowana tworzonymi przez nas produktami. Wskazanym jest, aby projektant odpowiadający za cały koncept stał się wizytówką swoich produktów. Mamy tutaj na myśli osobistą prezentację ubrań, które dzięki temu są dla innych inspiracją i bodźcem do sięgania po tożsame stylizacje.

DNA marki

Drugi element kluczowy dla wyróżnienia się linii odzieży spośród innych dostępnych na rynku jest wypracowanie charakterystycznego elementu na stale kojarzącym się z projektantem. Doskonałym przykładem jest tutaj marka Louis Vuitton, która ze swojego logotypu umiejscowionego w charakterystyczny sposób na produktach uczyniła jeden z najlepiej rozpoznawalnych znaków na świecie. I chociaż logo LV jest masowo podrabiane i powielane to znawcy marek luksusowych i użytkownicy oryginalnych produktów nie dadzą się zwieść zabiegom kopistów. Oczywiście trudno oczekiwać, że młody polski projektant wchodzący dopiero na rynek będzie miał takie same możliwości jak największe domy mody. Niezbędnym jest, aby w każdej skali działalności opracować element wyróżniający produkt spośród morza innych ubrań na rynku. W przeciwnym razie działania nastawione na sprzedaż i maksymalizację zysku nie będą przynosić oczekiwanych efektów.

Identyfikacja wizualna

Koncepcja graficzna marki odzieżowej to element związany z ulokowaniem produktów na rynku. To w jaki sposób odbiorcy postrzegają markę wpływa na stopień ekskluzywności oferowanych ubrań, model produkcji oraz ich ostateczną cenę sprzedaży. Marki luksusowe posługują się najczęściej klasycznymi formami – używają prostych czcionek, stonowanych barw i są oszczędne w ozdobnikach. Produkty skierowane do młodzieży obudowuje się żywymi kolorami i odważną kreacją graficzną. Firmy działające w średniej półce cenowej stawiają natomiast na to, co podoba się większości. W przypadku identyfikacji wizualnej powiedzenie „jak nas widzą, tak nas piszą” nabiera wyjątkowo namacalnego wymiaru, gdyż nawet najbardziej luksusowy produkt zapakowany w tandetną grafikę nie chwyci za serce kobiety otaczającej się dobrami z wysokiej półki. Działa to również w drugą stronę – ubranie ze średniej półki otoczone zbyt dużą dozą luksusu będzie odstraszać potencjalnych nabywców jako zbyt drogie i niedostępne.

Elementy formalne

Wydaje się, że nazwanie marki jest sprawą błahą. Wymyślenie zbitku słów lub liter i zadbanie o jego oryginalność nie powinno stanowić problemu dla kogoś, kto zajmuje się kreacją, gdyż ma poczucie, że  tworzy coś unikalnego i niepowtarzalnego na skalę światową. Nic bardziej mylnego. Obok wymyślenia oznaczenia dla firmy, musimy zadbać o sprawy formalne. Naszą koncepcję weryfikujemy z tym, co już istnieje w przestrzeni publicznej, a zwłaszcza czy nazwa nie jest przez nikogo używana, nie jest zastrzeżona przez Urząd Patentowy oraz nie narusza dóbr osobistych osób trzecich. Następnie musimy znaleźć dla niej miejsce w przestrzeni publicznej tzn. zarejestrować działalność gospodarczą z użyciem wykreowanej nazwy, wykupić domenę internetową uwzględniającą ją i założyć konta w portalach społecznościowych. Wszystkie te kroki stanowią zabezpieczenie przed kradzieżą naszego pomysłu przez konkurencję w momencie, gdy produkt zyska na popularności i dają możliwość obrony przed wymiarem sprawiedliwości.

Aspekty przedstawione powyżej to jedne z pierwszych kroków, które powinna wykonać osoba planująca produkcję autorskiej odzieży. Jak widać, nie są to tylko kwestie związane z wzornictwem i fizycznym szyciem ubrań ale również kwestie formalne, które będą rzutować na cały okres działalności marki.

Autor: Jolanta Wierzbicka

odCZAPYJak zacząć produkcję ubrań?