Blog odCZAPY

Jak założyć markę modową?

No comments

Od prawie trzydziestu lat żyjemy w społeczeństwie konsumpcyjnym. Po pierwotnym zachłyśnięciu się dobrami masowymi, fastfoodowym jedzeniem oraz wszechogarniającym plastikiem przyszedł czas na poszukiwanie produktów zrównoważonych. Jedną ze sfer, którą dotknął nurt “slow” jest moda. To właśnie tutaj zyskał na znaczeniu trend tworzenia mody autorskiej, która jest dziełem lokalnych twórców wykonujących rzeczy z pasji i potrzeby ekspresji drzemiących w nich emocji.

Co dokładnie kryje się pod tym zjawiskiem? Otóż projektowanie mody to zajęcie kreatywne, artystyczne, które wymaga nieprzeciętnego gustu oraz odmiennej wizji postrzegania świata. Jedni projektują oryginalne formy pod postacią kreacji haute coture. Inni dają upust swojej kreatywności poprzez finezyjne i nieoczywiste połączenia materiałów. Jeszcze inni ozdabiają ubrania autorskimi nadrukami i haftami, przez co dają wyraz swojemu talentowi artystycznemu.

Wszystkie trzy strategie mogą być początkiem autorskiej marki modowej, która ma szansę podbić serca tysięcy odbiorców. Co należy wziąć pod uwagę decydując się na rozpoczęcie działalności pod własnym szyldem? Przedstawiam Wam praktyczne wskazówki dotyczące podstawowych zagadnień związanych z uruchomieniem własnej marki modowej.

Pomysł na produkcję ubrań

Na początku każdego procesu twórczego jest koncepcja. Pomysł, który powoduje, że w głowie rodzi się wizja działania w szerokim zakresie. Historia mody zna wiele przypadków prężnie działających marek, które powstały pod wpływem impulsu – szybkiej myśli pchającej do działania.

Idea jest kluczem do powstania marki modowej. Pierwsza koncepcja ewoluuje w DNA marki, które stanie się znakiem rozpoznawczym dla otoczenia oraz pozwoli wyróżnić ją spośród morza innych produktów zalewających rynek. Czasami może to być prosty napis dodawany na każdym t-shircie. Innym razem – specyficzne wykończenie sztuki odzieży. Kluczowy detal, który będzie obecny w każdej kolekcji. Tożsamość jest kluczowa dla powodzenia firmy na rynku, gdyż designer odpowiedzialny za jej powstanie jest również twarzą i uosobieniem tworzonych przez siebie produktów.

I tak – mówiac RISK.Made in Warsaw mamy na myśli wygodne ale jednocześnie ultrakobiece ubrania z dresówki w przeważającym, szarym kolorze. Gdyby nam pokazać bliżej twórczynie tej marki, byłyby również w 100% uosobieniem kobiety made by RISK. Inny przykład – FEMI STORIES. Słysząc tę nazwę mamy ochotę przenieść się na Hel, gdzie wysportowane surferki ubrane w ubrania od dziewczyn z FEMI zawstydzają nie jednego chłopaka w pokonywaniu fal.

Absolutnie kluczowym w tworzeniu marki modowej jest zidentyfikowanie pomysłu na ubrania. Poszukiwanie odpowiedzi na pytania: co jest najbardziej wyrazistą cechą naszych produktów oraz dlaczego potencjalni odbiorcy mają mieć ochotę utożsamiać się właśnie z nami. Te dwa zagadnienia są kluczowe dla właściwego skonstruowania celów, które stoją przed podmiotem wchodzącym na rynek.

Tworzenie własnego brandu

Gdy już mamy pomysł, na którym będzie opierać się nasza marka modowa, wówczas należy wykonać badanie rynku. Jego zadaniem jest odpowiedź na pytanie, czy mamy dla kogo produkować nasze ubrania oraz czy nie będziemy “kolejnymi z wielu”. W idealnym świecie do przeprowadzenia badania rynku zatrudnia się profesjonalną firmę, która zbada preferencje potencjalnej grupy odbiorców oraz określi nam zakres zapotrzebowania na planowane produkty. Jednak gdyby odbywało się to w ten sposób, wówczas ominęłyby nas historie o firmach zakładanych w garażu czy wielkich koncernach, które wyrosły na idei i zapale jednej osoby. W praktyce, badanie rynku to często rozmowy z przyjaciółmi, którzy powiedzą nam wprost co im się podoba a co powinniśmy wyrzucić do śmieci.

Profesjonalne badanie rynku w zakresie wprowadzenia produktu na rynek udzieli nam odpowiedzi na pytanie, czy jest zainteresowanie naszą koncepcją oraz jakimi cechami charakteryzują się potencjalni nabywcy. Dodatkowo, można badać reakcję grupy docelowej na wymyśloną przez nas nazwę, hasła marketingowe oraz identyfikację wizualną. Badania pozwalają podjąć decyzję w kluczowych obszarach biznesowych, dlatego ich przeprowadzenie (chociaż drogie) pozwala zauważyć plusy i minusy przedsięwzięcia przed jego faktycznym uruchomieniem.

Wyniki badań oraz pomysły w głowie projektanta to podłoże do stworzenia strategii marki, w której będzie zawierać się mapa procesów toczących się wokół kreowanego produktu.

Pomysł na własną markę modową jest punktem wyjścia do dalszych etapów jej tworzenia. Zanim sprzedamy komukolwiek pierwszą sztukę odzieży musimy zająć się kwestiami organizacyjnymi, które unormują nasze przedsięwzięcie od strony prawnej. Podstawowe czynności, które musimy dokonać to:

  • stworzenie nazwy, pod którą będzie działać nasza marka,
  • sprawdzenie, czy dana nazwa nie funkcjonuje już w branży oraz czy nie jest zastrzeżonym znakiem towarowym. Jeśli nie – rozpoczęcie procedury rejestracji znaku celem ochrony własności intelektualnej,
  • rejestracja działalności gospodarczej lub innej formy prawnej, która umożliwi nam operowanie na rynku,
  • zakup terminala płatniczego i kasy fiskalnej,
  • zaprojektowanie identyfikacji graficznej – logotypu, grafik używanych w obiegu internetowym i papierowym, metek na ubrania, opakowań,
  • wykupienie domeny internetowej, na której umieścimy stronę internetową lub e-sklep,
  • rejestracja kont w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram).

Ciężko określić, które czynności powinny być wykonane jako pierwsze, gdyż wszystkie one składają się na mapę procesów niezbędnych do wprowadzenia marki na rynek. Konsekwencją powyższych działań jest np.: konieczność stworzenia strony internetowej i sklepu online. Obecnie istnieje wiele narzędzi, które pomogą nam samodzielnie wykonać te dwie czynności, jednak możemy posiłkować się w tym zakresie agencjami kreatywnymi, które wykonują takie usługi na zlecenie.

Autorska kolekcja mody

Przeprowadzenie działań w postaci uruchomienia działalności na gruncie formalnym przybliża nas do wyprodukowania pierwszej sztuki odzieży. O etapach konstrukcji i produkcji odzieży pisałam już we wcześniejszych postach, niemniej jednak dokonamy krótkiego przypomnienia.

Na początku procesu twórczego jest moodboard, czyli tablica inspiracji na której zawierają się kamienie milowe dla projektowanej kolekcji. W tym miejscu określa się kolorystykę, fasony, materiały, które będą osią projektowanych ubrań. Dopisuje się do nich emocje w postaci zdjęć inspirujących postaci czy barwnych miejsc, które napawają nas określonymi uczuciami. Moodboard to punkt wyjścia do każdej sylwetki tworzonej przez projektanta, gdyż każdy pojedynczy fragment musi wpisywać się w koncepcję kolekcji i być elementem większej całości.

W oparciu o moodboard powstają szkice poszczególnych sylwetek ubrań, które projektant chciałby stworzyć – połączenia gór i dołów wraz ze wskazaniem typu materiału, z którego ma być uszyte. Na tym etapie projektowane są również nadruki, naszywki lub aplikacje, które ozdobią ubranie, gdyż każdy element musi korespondować ze sobą.

Szkice stworzone przez projektanta są punktem wyjścia dla konstruktora odzieży, który przekłada linie narysowane ołówkiem na namacalny produkt. Na podstawie szablonu odzieżowego jest krojony i szyty prototyp, który pozwala skonfrontować pomysły projektanta z materią tekstylną. W procesie twórczym pierwowzór jest poprawiany, rekonstruowany i ponownie odszywany aż do momentu osiągnięcia idealnej formy. Z tego względu opracowanie konstrukcji ubrań oraz stworzenie idealnego prototypu, który posłuży jako punkt wyjścia do seryjnej produkcji odzieży jest najdłuższym i najbardziej pracochłonnym etapem w całym procesie produkcji odzieży.

Stworzenie prototypów i szablonów odzieżowych otwiera drogę do powielenia projektów w seryjnej produkcji. Jednak przed jej uruchomieniem niezbędne jest:

  • Zamówienie materiału (tkaniny zasadniczej oraz materiałów dodatkowych) w odpowiedniej ilości na całą produkcję;
  • Zamówienie dodatków jak np.: guziki, zamki, sznurki, koraliki, aplikacje w odpowiedniej ilości;
  • Zamówienie metek – tych firmowych z oznaczeniem nazwy marki oraz produktowych z odpowiednim składem I przepisem prania. Jeśli decydujemy się na dodatkowe zawieszki kartonikowe, wówczas również musimy zaprojektować I zamówić je na samym początku produkcji;
  • Przygotowanie nadruków – jeśli wykonujemy znakowanie odzieży, niezbędnym jest wykonanie wektorowych plików graficznych zwymiarowanych 1:1
  • Zamówienie opakowań – w zależności od formatu dystrybucji, na jaki się decydujemy, potrzebne nam są

Wydawać się może, że całość jest prosta, wręcz błaha. Jednak tak naprawdę prawdziwe „schody” rozpoczynają się po wykonaniu pierwszej partii odzieży. O kolejnych etapach w procesie tworzenia i rozwijania marki modowej będziecie mogli przeczytać w kolejnych wpisach.

Autor: Jolanta Wierzbicka

odCZAPYJak założyć markę modową?